Hva kjennetegner bygdeturisme
Hva kjennetegner bygdeturisme
Marked
En utfordring for den som driver en bygdeturismevirksomhet kan være at beliggenheten medfører et begrenset kundegrunnlag i nærmarkedet. Ofte ligger bedriften utenfor allfarvei, og har små ressurser til markedsføring.
Mangesysleri
Mange små reiselivsbedrifter har sesongvariasjoner i sitt tilbud som kan kreve at driverne må akseptere et mangesysleri, dvs at man har flere ulike typer produkter som ikke nødvendigvis fokuserer på samme marked. For gjestene kan dette bety at virksomheten oppfattes mindre profesjonell enn hos en helårs tilbyder.
Det å drive på helårsbasis, kunne holde ansatte og dermed kunne utvikle en profesjonell reiselivsbedrift krever at man utvikler et tilbud som er attraktivt i flere sesonger. I Norge kan de lokale reiselivs og destinasjonsselskapene og Innovasjon Norge gi råd om hvilken vei man bør velge basert på sine forutsetninger.
Kostnader
Det som spesielt utmerker økoturismebedrifter som setter kvalitet og miljøhensyn høyt på prioriteringen er ofte at innkjøpskostnader er høyere enn for bedrifter som driver en konvensjonell virksomhet. Økologiske innsatsvarer er dessverre ofte dyrere enn andre, og høyt utdannede lokale ansatte krever høyere lønn enn korttidsansatte fra lavkostland.
Derfor er markedsføring av sitt miljøengasjementet et stikkord, og en sertifisering er en ekstra merverdi som styrker profilen og øker betalingsvilligheten hos gjestene.
En sertifisering er også spesielt relevant for å tiltrekke seg innkjøpere i bedriftsmarkedet, som alt oftere setter bærekraft som et krav når de bestiller kurs, konferanse og overnatting for sine ansatte.
Samarbeid
Et stikkord for bærekraftig reiseliv er samarbeid mellom ulike tilbydere for å skape helhetlige opplevelser for gjesten. Ved å samarbeide om å tilby overnatting, organiserte aktiviteter, besøk hos gardsbutikker og serveringer i området så kan man enklere få gjesten til å bli lenger og legge igjen mer penger hos den enkelte, i tillegg til at de får en bedre og innholdsrik opplevelse. Les om hvordan dette gjøres på Inderøy i Trøndelag.
Eksempler
Øyna er en restaurant med konferanselokaler som ligger på et platå med storslått utsikt over Inderøy og Trondheimsfjorden i Trøndelag. Herfra kan man se ut over det vakre kulturlandskapet, man kan sitte ute eller inne og spise kortreist mat og bli med på organiserte utendørsaktiviteter. Stedet er like populært for private samlinger som bryllup, bursdager og utdrikningslag som for forretningseminar og konferanser. Øyna markedsfører seg som en økoturismebedrift og vinner spesielt bedriftskunder med hjelp av denne sertifiseringen. Øyna er nabo med Husfrua Gårdshotell og samarbeider med dem om overnatting for sine gjester. Inderøy har gjennom samarbeid bygget seg opp til en populær destinasjon for mange reisende fra inn- og utland. Det er godt tilrettelagt for utlån av sykkel som transportmiddel mellom partnerne på Inderøy. Den Gyldne omvei er et reiselivsprodukt og et resultat av aktivt samarbeid mellom lokale gårdsbutikker og produsenter av ost, spekemat, øl, akevitt, kunst og håndverk.
Øyna. Foto: Trøndelag Reiseliv