Markedsføring og kommunikasjon

Det å leve som man lærer er viktig når man først har tatt et standpunkt om å drive og profilere sitt sted som bærekraftig.

Gjesten skal kunne merke det fra det hun kommer til deg til at hun reiser fra deg. En klar anbefaling er å gå gjennom alle deler av virksomheten og sette den inn i et system.

Bruk en sertifisering som hjelp til å strukturere driften.

  • Søk om miljøsertifisering, for eksempel Norsk Økoturisme sertifisering.
  • Bruk den aktivt i markedsføringen mot potensielle gjester, turoperatører og samarbeidspartnere f eks gjennom det regionale destinasjonsselskapet.
  • Inspirerer andre i nærområdet til å gjøre det samme og på så vis bidra til en reell miljøeffekt, og dermed på sikt skape en miljøbevisst reiselivsdestinasjon.
  • Budskapet må komme frem i de aktiviteter bedriften foretar seg og i det som legges ut i sosiale medier.

 Norsk Øko sertifisering Flatheim, left to right: Sigurd Årskaug, Marit Vea, Heidi Vallestad

Flatheim får sitt Norsk økoturisme sertifikat tildelt. Foto: HANEN