Utvikling av miljøvennlige bygdeturismebedrifter
Section outline
-
Dette kurset skal være en praktisk guide for deg som vil utvikle virksomheten – ditt mat - og overnattingstilbud, aktiviteter eller åpen gård-tilbud i en bærekraftig retning. Som veiledning og eksempler er det brukt kriterier for Norsk Økoturisme og bedrifter som driver sin virksomhet etter disse prinsippene.
-
Bygdeturismebedrifter tar utgangspunkt i lokale ressurser og videreforedler disse til opplevelser og produkter som skal treffe et relevant marked. For såvel bygdeturisme som for annen reiselivsvirksomhet gjelder at forretningsmodellen må være økonomisk bærekraftig, det vil enkelt si at virksomheten i det lange løpet genererer en positiv avkastning for eierne.
-
I dette avsnittet får du på praktiske tips og konkrete eksempler på de deler av driften som en økoturismebedrift må være spesielt nøye med å ha oversikt over.
-
Samarbeid er nøkkelen til suksess for enkeltstående reiselivsbedrifter og det å se på sitt eget produkt og sine egne tilbud ut fra gjestens perspektiv er vesentlig. Da finner man som bygdeturismebedift snart ut at man trenger samarbeidsbedrifter som kan tilby aktiviteter og produkter som både bidrar til å tiltrekke gjester til stedet og som gjør at reisen oppleves mer helhetlig.
-
Hvordan overbevise om at bedriften faktisk driver bærekraftig?
-
En økoturismebedrift retter sitt tilbud mot gjester som er kvalitetsbevisste og ser verdien av en miljøvennlig og bærekraftig profil, både miljømessig og økonomisk.